lørdag 21. mars 2009

Jeg tenkte jeg skulle prøve en uvanlig kombinasjon i dag (tror jeg?), og det var hummus og biff. Jeg stekte biffen, skar den opp i skiver og la den på salat med hummus ved siden av. Over biffen stødde jeg ristede pinjekjerner (fikk smak av stekesjy fra panna), vårløk og litt rød chili. Det smakte forresten ikke så verst, det ble litt stor porsjon for kun meg, men jeg hadde vel litt for mye salat.

Ingredienser:
  • 150 g biff
  • Salt og pepper
  • Salat (tomat, agurk, oliven, osv).
  • 1/2 avokado
  • 1 ss pinjekjerner
  • Vårløk
  • Chili (kan droppes)

    Hummus:
  • 100 g kikerter
  • 1/2 ts tahini (kan droppes)
  • 1/2 - 1 fedd hvitløk
  • litt spisskummen
  • litt piri piri
  • et par dråper sitron
  • Melk, hvis for tykt (noen oppskrifter sier vann og olje)
  • Paprikakrydder (for pynt)
Fremgangsmåte:
  1. Legg opp salat på et fat sammen med skivet avokado
  2. Lag hummus ved å kjøre kikerter, hvitløk, tahini, spisskummen, piri piri, sitron og eventuelt melk med en stavmikser eller food processor. Legg opp hummus ved siden av salaten, dryss over litt paprikakrydder
  3. Stek biffen medium stekt, ca 2-3 minutter på hver side. Krydre med salt og pepper. La den hvile et par minutter før du skjærer den i skiver
  4. Rist pinjekjerner på medium varme i den pannen du stekte biffen i
  5. Legg biffen oppå salaten, ha littegranne salt over skivene, dryss over med vårløk, chili og pinjekjerner

1 kommentarer: