søndag 1. mars 2009

Dette er en oppskrift på havrekjeks jeg fant på en annen blogg (jeg husker ueldigvis ikke hvilken), men den var hentet fra en kokebok.

Disse havrekjeksene minner litt om havremakroner på smak, men med smak av kanel, aprikos og rosiner. De var i allefall veldig gode. Aprikosene var ikke i originaloppskriften.

For min del kan noe av sukkeret reduseres, men jeg legger ved oppskriften slik som jeg laget den.


30 - 40 stk
Ingredienser:
  • 200 g smør
  • 3,5 dl sukker
  • 1 egg
  • 2 ss vann
  • 2 dl hvetemel
  • 1 ts kanel
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1/4 ts salt
  • 1/2 ts natron
  • 7 dl havregryn
  • 1 dl rosiner
  • 1 dl tørket aprikos, grovhakket
  • 2 dl valnøtter, grovhakket
Fremgangsmåte:
  1. Smør/margarin og sukker røres hvitt.
  2. Egg og vann tilsettes, og deretter blandes mel, kanel, vaniljesukker, salt og natron inn.
  3. Havregryn, rosiner, aprikoser og nøtter røres inn til sutt.
  4. Legg en spiseskje store klumper med kakerøre rundt på et stekebrett, med god avstand mellom hver (de flyter litt utover).
  5. Stekes på 175 grader i ca 10-12 minutter.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar