søndag 15. mars 2009

Noen ganger må man bare eksperimentere, og denne gangen prøvde jeg meg på scones. Jeg hadde en bakebolle på vekta, hadde oppi ingrediensene og skrev ned hvor mye det ble. De gangene jeg har bakt scones har de blitt litt smuldrete og harde, men disse ble faktisk luftige og saftige - enda så lite margarin jeg hadde oppi (vet ikke om det er det som har noe å si?). Neste gang kommer jeg til å ha litt mindre sukker og vaniljesukker i. Jeg kommer også til å bake en salt versjon.

Du kan også tilsette for eksempel blåbær, eller som jeg gjorde: revet eple og strødde over med sukker og kanel.

Ingredienser for 6 stk:
  • 150 g hvetemel
  • 50 sammalt hvete, fin
  • 50 g store havregryn
  • 30 g nøtter og frø (her ble det brukt valnøtter, mandler, sesamfrø og solsikkefrø)
  • 20 g rosiner
  • 20 g bakepulver
  • 20 g vaniljesukker
  • 20 g sukker
  • 2 dl skummet kulturmelk
  • 10 g flytende margarin
Fremgangsmåte:
  1. Bland sammen alt det tørre
  2. Ha i kulturmelk og margarin
  3. Fordel seks store klatter (klissete) rundt på en bakeplate
  4. Stek på 225 grader i 10 minutter

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar