tirsdag 16. april 2013

Denne lagde jeg i går til bursdagen min, og den var nydelig! Bilde og oppskrift er hentet fra Marit Røttingsnes Westlies nettside (link). Kaken passer fint i en rundform på 22-24 cm, og må stå ca 3-4 timer i kjøleskapet til sammen.

Ingredienser

Nøttebunn

  • 3 eggehviter
  • 150 g sukker
  • 1 ts balsamicoeddik
  • 200 g hasselnøtter
Gelé
  • 6 dl vann
  • 2 pk bringebærgelé
Sjokoladekrem
  • 4 dl fløte
  • 100 g mørk sjokolade
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 plater gelatin
Sjokoladeglasur
  • 1 dl fløte
  • 125 g mørk sjokolade
  • 1 ½ ts kakao
  • 1 ½ ts honning
  • 20 g smør
Fremgangsmåte

  1. Ha eggehvitene i miksmasteren og pisk dem hvite. Etter at du har pisket noen minutter, har du i ca. 1/3 av sukkeret. Så har du i gradvis resten mens miksmasteren går. Pisk til du har fått en blank og luftig masse. Ha i balsamicoeddiken og pisk den inn.
  2. Hakk hasselnøttene i en foodprocessor og tilsett oppi de piskede eggehvitene
  3. Stek på nederste rille i stekovnen på 160 grader i ca 25 minutter. La den avkjøles i formen.
  4. Mens kakebunnen stekes kan det være lurt å forberede sjokoladekremen.
  5. Varm opp 2dl fløte, vaniljesukker og 100 g hakket sjokolade. Sett til avkjøling når alt er blandet. Når sjokoladeblandingen er kald tilsettes resten av fløten (2 dl).
  6. Kok opp vannet til bringebærgeleen. Bruk bare 6 dl selv om det ut i fra pakkene skal brukes 1 liter. La den avkjøles, men fortsatt flytnde. Slå deretter geleen over nøttebunnen.
  7. Sett kaken i kjøleskapet og la den stå der til geleen er helt stiv.
  8. Begynn med sjokoladekremen/sjokoladefløten igjen. Legg to plater gelatin i et glass/en bolle med vann. Når den er myk klemmer du ut vannet og har det i en kjele med 2 ss av sjokoladefløten. Varm det opp til gelatinen smelter.
  9. Bland gelatinblandingen med resten av sjokoladefløten mens du visper det til en krem. Fordel det oppå den stivnede geleen, og sett formen tilbake i kjøleskapet.
  10. For glasuren har du alle ingrediensene i en kjele og varmer alt forsiktig opp, samtidig som du rører rundt forsiktig for å unngå å lage luftbobler. La den avkjøle nesten helt.
  11. Hell glasuren over kaken og vipp litt rundt på kaken så glasuren brer seg jevnt.

5 kommentarer:

  1. Den ser helt vidunderlig ut!
    Jeg ønsker deg ei flott Påske. Klem : )

    SvarSlett
  2. 36 dl vann? Det var vel litt mye, hehe :)

    SvarSlett
  3. Ser utrolig god ut, har lyst til å prøve denne en gang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier å lage denne kaken men har "modernisert" den noe da jeg synes den mangler litt av den siste "snerten" og blir hakket bedre i min versjon. jeg lager kaken i en 26 cm rundform. Derfor ganger jeg marengsbunnen med to og bruker mesteparten i formen. Steker den ferdig.
      Hvis jeg blander geleen slik som oppskriften sier synes jeg den blir mer "gummiaktig" enn den bør være. Jeg følger derfor pakkens anvisning. Synes geleen blir bedre konsistens på da. Sjokoladekremen lager jeg med samme fremgangsmåte som når jeg lager hjemmelaget fromage. Det vil si at jeg pisker fløten som krem og blander i smeltet sjokolade med gelatin og vanljesukker i kremen som jeg løfter forsiktig inn. Den får da en langt mer luftig konsistens. I tillegg kjøper jeg en plate med 200 gram Freia Melkesjokolade som jeg grovhakker og har i fromagen. Det gir ytterligere konsistens og noe å tygge på i sjokoladekremen. Også denne ganger jeg opp to ganger. Bruker det jeg har plass til. Til sist lager jeg glasuren slik som oppskriften sier, bare at jeg ganger denne også opp med i hvert fall to ganger. Jeg venter med å legge denne på kaken til den er akkurat "smørbar"" slik at jeg får glasur også på kantene av kaken. Den ser mye bedre ut og er knallgod. Jeg kan toppe det med å rive hvit sjokolade på toppen av kaken. Kontrastene pynter litt opp mot den blanke sjokoladeglasuren på toppen.

      Slett