søndag 1. mars 2009

Dette er da en blåbærkake med smuldrelokk (med kanelsmak). Da jeg bakte kaken prøvde jeg noen dråper mandelessens i kakerøra. Dette ga en ganske spesiell smak, og jeg vil si at det smakte godt, men jeg tror faktisk det vil smake enda bedre uten. Kaka skal visst smake godt uten noen form for bær i, og jeg ser for meg at det også kan smake godt som en eplekake med smuldrelokk.

Kakeform: ca 35 x 25 cm.
Høyde: ca 5 cm.

Til kakedeigen:

Det tørre:
250 g hvetemel
100 g sukker
2 ts bakepulver
1/2 ts natron
1/4 ts salt
1 ts kanel
1/2 ts muskattnøtt

Det våte:
2 egg
2 ss nøytral olje
2 dl kulturmelk
2 ts vaniljeekstrakt/et par dråper vaniljeessens
Raspet skall fra en sitron

300 g ferske eller frosne blåbær (jeg brukte frosne)

Til smuldredeigen:
350 g hvetemel
200 g brunsukker
200 g smeltet smør/margarin
1/2 ss kanel

Fremgangsmåte:
  1. Bland sammen det tørre i en bolle
  2. Bland sammen det våte i en annen bolle.
  3. Kombiner det våte og det tørre. Blir deigen for fast er det bare å tilsette litt mer melk.
  4. Rør forsiktig inn blåbærene og bre den litt faste kakedeigen over i en kakeform som er dekt med bakepapir.
  5. Bland sammen ingrediensene til smuldredeigen til det blir smuler. Blir det for tørt kan du tilsette et par spiseskjeer med vann og/eller smør. Ha smulene jevnt over kakedeigen og trykk litt ned rundt om på kaka.

  6. Stekes på 175 grader i 25-30 minutter.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar