søndag 1. mars 2009

For første gang skulle jeg prøve meg på en såkalt italiensk pizza som skulle stekes på den høyeste temperaturen i ovnen, som hos meg er 300 grader.

Jeg lagde en pizzadeig med olivenolje, vann, salt, gjær, hvetemel og litt sammalt hvete. Selve deigklumpen jeg kjevlet ut var vel på omtrent 150 - 160 gram (jeg fikk tre slike og frøs ned de to andre), og det ble en mettende porsjonspizza.

Jeg varmet opp ovnen til 300 grader med et stekebrett stående inni. Da ovnen var varm "skled" jeg den ferdigtoppede pizzaen over på den glovarme bakeplata (min pizzatopping var en god tomatsaus, litt vita hjertego gul, en skinkeskive, en salamiskive, et par skivede cherrytomater og litt tørket timian).

Pizzaen stekte i 4-5 minutter, og bunnen ble sprø og fin (kanskje pittelitt for godt stekt), men også saftig i midten under fyllet. Neste gang skal jeg steke den i 3-4 minutter.

En ordentlig oppskrift kommer kanskje senere?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar