onsdag 15. april 2009

Søsteren min har bakt noen sinnsyke kanelsnurringer/kanelboller. Disse smelter omtrent på tunga!

Ingredienser (ca 17-20 stk):
  • 1/2 pakke tørrgjær
  • 50 margarin
  • 2 dl melk
  • 3 ss sukker
  • 1/2 ts kardemomme
  • 5 1/2 dl hvetemel

    Fyll
  • 3 ss myk margarin
  • 3 ss sukker
  • 1,5 ts kanel
  • 1 ts hvetemel

  • 1 egg til pensling
  • Melk til dynking
Fremgangsmåte:
  1. Smelt margarin, ha i melk og la det bli ca 37 grader.
  2. Bland det tørre og ha melkeblandingen oppi.
  3. Elt deigen til den slipper bollen (gjerne bakemaskin).
  4. Hev deigen til dobbel størrelse, ca 1 time.
  5. Kjevle deigen til et rektangel på ca 20 x 30 cm
  6. Bland fyllet og smør det på rektangelet.
  7. Rull rektangelet til en pølse og skjær ca 2 cm tykke snurrer som du legger ut på en bakeplate med godt mellomrom mellom hver.
  8. Pensle kanelsnurringene med egg og strø over med sukker og kanel. La heve under plast i ca 1 time.
  9. Stekes på 230 grader i 5-7 minutter.
  10. Dynk hver kanelsnurr med ca 1 ss melk med en gang de kommer ut av ovnen (det går fint å dynke rett fra melkepakken når den er "lukket", hvis man skjønner hva jeg mener?)

3 kommentarer:

  1. Hmmm. Og jeg som pleier å tro at jeg baker de beste... Denne oppskriften må definitivt testes!
    Takk for at du deler. Ha en fin, fin dag!

    SvarSlett
  2. Ja, denne må du prøve! Hvis den ikke faller i smak, så er jeg svært interessert i din oppskrift ;)

    SvarSlett
  3. Disse er blitt en favoritt hos oss! Enkelt og kjempegode. Marianne

    SvarSlett