fredag 18. september 2009

Nå har jeg endelig gjort det jeg har hatt lyst til å gjøre i mange år: lage min egen müsli/mysli/kornblanding, og den smaker fantastisk!

Den er uten kornsorter og tilsetningsstoffer som jeg helst vil unngå, og den er rik på sunt fett, har masse fiber og litt mindre karbohydrater enn vanlig müsli.

Ingredienser, ca 1200 g müsli:
  • 600g store havregryn
  • 100g gresskarfrø
  • 100g linfrø
  • 50g blandede nøtter, grovhakket
  • 3ts kanel
  • 1 ts malt ingefær
  • 1/2 ts kvernet havsalt
  • 3.5dl eplejuice
  • 100g honning
  • 150 - 200 g tørket mango (jeg brukte en pose fra Den Lille Nøttefabrikken)
Fremgangsmåte:
  1. Bland sammen alt det tørre i en bakebolle.
  2. Hell over eplejuice og bland godt.
  3. Tilsett honning. Jeg plasserte bakebollen på en digitalvekt og hadde i honning til det ble ca 100 gram. Bland godt igjen.
  4. Hell blandingen over på et stekebrett.
  5. Stek på 175 grader i ca 1 time. Rør rundt i blandingen ca hvert 10. minutt for at blandingen skal bli jevnt stekt. Den er ferdig når den ikke er fuktig lenger og ikke damper (og du hører at den er sprøere når du rører i den)
  6. Hakk opp tørket mango i små biter. Bland det inn i müslien.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar