torsdag 2. april 2009

Det er mange år siden jeg har spist hjemmelaget middagspai (jeg kan i allefall ikke huske sist - eller hvilket år det var), derfor bestemte jeg meg for å lage pai til familien nå i påskeferien servert med en god salat og grønne oliven. Fyllet er egenkomponert, men paideigoppskrifta fant jeg på tine.no (jeg tilsatte litt timian og byggmel i deigen).

Ingredienser for 4-5 personer, 1 pai:
  • 2,5 dl hvetemel
  • 1 dl byggmel
  • 60 g margarin
  • 150 g kesam 1 %
  • 2-3 ss kaldt vann
  • 1 ts timian

    Fyllet
  • 2 kyllingfileter
  • 2 store ferske sjampinjonger
  • 1/2 løk
  • 150 g fersk spinat
  • 5 soltørkede tomater (som har ligget i olje)
  • 3 egg
  • 150 g Kesam 1 %
  • Et par terninger fetaost
  • Litt revet ost
  • Salt, pepper, Santa Maria Forest Blend (sopp, rosmarin, timian, persille og pepper)
Fremgangsmåte:
  1. Kjør ingrediensene til paiskallet i en food processor. Avkjøl deigen i ca 30 minutter, og trykk den deretter ut i en paiform (24-26 cm).
  2. Forstek paiskallet på 200 grader i 10 minutter.
  3. Skjær kyllingfileten i biter, stek på medium varme med litt olje og Forest Blend (bruk andre krydder hvis du ikke har, som rosmarin og timian). Legg den stekte kyllingen til side.
  4. Kutt opp løk og sjampinjong. Skyll spinaten. Stek det på lav varme til spinaten har falt sammen og løken og sjampinjongen har blitt myk. Ha i soltørkede tomater i biter. Krydre med litt salt og pepper og ha blandingen over i paiskallet, legg kyllingbitene på toppen.
  5. Visp sammen egg og kesam, ha litt salt og pepper i denne blandingen også. Hell over fyllet.
  6. Legg et par biter med fetaost rundt på paien, strø med hvitost og litt timian eller Forest Blend.
  7. Stek på 200 grader i 30 minutter.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar