fredag 3. april 2009


Jeg elsker brødbaking, og etter å ha lest i et par andre blogger om dette brødet tenkte jeg at jeg måtte teste det ut. Det vakte stor oppmerksomhet i bloggmiljøet da NY Times lanserte oppskriften på et brød som ikke trenger knaing, og som kommer ut av ovnen med samme utseende som om du skulle ha kjøpt det i et bakeri. Brødet får best resultat om det kun brukes hvitt mel, men jeg tilsatte 1/3 byggmel, noe som gikk helt fint.

Jeg føler at jeg må bake brødet igjen snarest mulig, med en liten mistanke om at det ikke ble helt perfekt denne første gangen (deigen satte seg fast i kjøkkenhåndkledet jeg brukte, og mye luft gikk ut da jeg prøvde å skrape den løs).

Ingredienser:
  • 4 dl hvetemel
  • 2 dl byggmel
  • 1/4 ts tørrgjær
  • 1 ts salt
  • 2,5 dl lunkent vann

    1 form med lokk som tåler sterk varme. Mange bruker en Le Creuset gryte, men jeg brukte en leirgryte.
Fremgangsmåte:
  1. Bland sammen alle ingrediensene. Du ender opp med en ganske våt deig.
  2. Dekk til bollen og la den stå på kjøkkenbenken i (12-)24 timer.
  3. Skrap deigen ut på en melet benkeplate, fold deigen litt over seg selv fra alle kanter slik at den får en jevnere form. Legg deigklumpen på et bakepapir strødd med litt mel (jeg brukte et kjøkkenhåndklede, men anbefaler fra nå av å bruke bakepapir). Dekk med et kjøkkenhåndklede og la den heve i ca 2 timer.
  4. Sett gryten med lokk inn i ovnen (husk at leirgryter skal ligge litt i vann først), sett ovnen på 230 grader.
  5. Når ovnen er varm heiser du brødet ned i gryta med hjelp av bakepapiret. Sett på lokket. Stek i ovnen i 30 minutter. Etter 30 minutter tar du av lokket og steker videre i 10-20 minutter (min totale steketid var på 40 minutter).

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar