torsdag 2. september 2010

Dette ble en god, saftig og knasende sprø type focaccia. Den passer godt til å spises alene, til suppe, eller for eksempel fylles med skinke, ost og agurk for å ha med i matpakken.

Jeg blandet sammen en deig uten oppmåling, så hvis du er god til å slumpe, så skal det ikke være vanskelig å lage dette. Det er ikke så nøye hvor stor eller liten deigen blir, det er bare å trykke den utover til den er ca 2,5 cm tykk.

Jeg kommer garantert til å lage denne igjen, og da skal jeg prøve å måle opp ingrediensene. Fram til da ramser jeg opp hva jeg brukte:

Ingredienser:
  • 1/4 havregryn
  • 3/4 hvetemel
  • En neve kruskakli
  • En neve knuste linfrø
  • En neve solsikkefrø
  • En halv neve sesamfrø
  • 1/2 pakke tørrgjær
  • 1 ts salt
  • 2 ss honning
  • ca 1/2 dl olivenolje
  • Lunkent vann

  • Cherrytomater
  • Fetaost
  • Timian
  • Kvernet salt/flaksalt
  • Olivenolje (jeg hadde noe "fetaostolje" på glass som jeg brukte)
Fremgangsmåte:
  1. Bland sammen de tørre ingrediensene. Bland i det våte. Deigen bør være litt våt, for havregrynene trekker til seg vann, og deigen blir fastere etter hvert som man knar.
  2. Dekk til, og la deigen heve til dobbel størrelse
  3. Trykk ut deigen på en oljet stekeplate med bakepapir
  4. La den heve til ca dobbel størrelse
  5. Press ned halve cherrytomater og smuldre over fetaost (trykk den gjerne litt ned i deigen også)
  6. Lag flere groper i deigen med fingertuppene
  7. Hell over olje så det fylles litt i gropene
  8. Strø over timian og salt
  9. Stek på 225 grader midt i ovnen i ca 25 minutter

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar