mandag 23. november 2009

Jeg har lenge vært på jakt etter noe jeg kan lage av tunfisk. Jeg fikk smake denne retten hos noen jeg deler kjøkken med, og det smakte utrolig godt. Jeg har ikke alltid vært så glad i tunfisksmak, men denne er mild og god, og kan godt lages til personer som "egentlig" ikke liker fisk.

Jeg fikk vite ingrediensene, og så har jeg laget min egen versjon.

Ingredienser for 2 personer:
  • 1 boks tunfisk i vann/olje (120 g tunfisk)
  • 2 små gulrøtter eller 1 stor (ca 150 g)
  • 1 paprika
  • 1/2 løk
  • 3 fedd hvitløk
  • 1/2 glass tomatpuré
  • 1/2 terning hønsebuljong
  • 2 dl vann/melk (melk gjør at retten får en rundere smak)
  • Salt og pepper
  • 100 g penne pasta/makaroni
  • Revet ost/parmesan
Fremgangsmåte:
  1. Kutt løk veldig smått og riv gulrøttene på et rivjern. Skjær paprika i terninger og hakk hvitløken smått.
  2. Stek grønnsakene i litt olje på medium varme i en stekepanne. Tilsett avrent tunfisk, tomatpuré, buljongterning og vann eller melk og rør godt. Smak til med salt og pepper. Karri kan også sikkert smake godt.
  3. Kok pasta i saltet vann så den er litt mindre kokt enn "al dente". Hell av vannet og tilsett pastaen i tunfiskgryta. Rør sammen og hell det i en ildfast form.
  4. Riv over ost/parmesan.
  5. Gratiner midt i ovnen i 20-25 minutter på 190 grader, eller til osten er gylden.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar