fredag 30. januar 2015

Jeg trodde reisen om å finne den perfekte bunn til lavkarbopizza skulle bli svært lang, men det er nesten så jeg føler at jeg kan stoppe allerede. Denne bunnen har ingen bismak, jeg føler ikke den smakte omelett heller (men jeg hadde også mye fyll på), og når den er litt avkjølt kan du holde den i hånden uten å måtte bruke bestikk.

Det finnes mange lignende oppskrifter rundt om kring på nettet. Min vri var å blande inn litt fiberhusk og mandelmel sammen med resten av ingrediensene.

Jeg regner med at jeg kommer til å teste ut andre oppskrifter også, men dette er en oppskrift jeg helt klart kommer til å vende tilbake til!

Jeg legger med oppskriften jeg brukte på fyllet også. Har du ikke prøvd karri i pizzasausen før er det jammen ta på tide! ;)

Ingredienser for 1 langpanne
  • 3 egg
  • 45 g fettredusert mandelmel
  • 1 raspet squash, vannet klemt ut
  • 100-150 g raspet hvithost (ca 3 dl)
  • 1 ts fiberhusk
  • Salt/urtesalt
  • Tørkede urter (jeg brukte timian)
Fremgangsmåte
  1. Sett ovnen på 200 grader
  2. Rasp squash, ha den i en bolle eller i en sikt (over en bolle). Dryss over litt salt for at vannet skal trekke lettere ut
  3. Rør sammen egg og mandelmel
  4. Press/klem ut vann fra squashen og ha den oppi bollen sammen med røra
  5. Tilsett ost, fiberhusk, salt og urter
  6. Smør blandingen ut på en langpanne med bakepapir
  7. Stek i ca 20 minutter
  8. Legg på fyll og stek videre på 225 grader i ca 15-20 minutter eller til osten er gylden
Pizzafyll
  • 500 g kjøttdeig
  • 1 hakket kinesisk hvitløk
  • 1/2 - 1 hakket løk
  • 1 ss karri
  • 100 g tomatpuré (et halvt glass)
  • 3 ss vann
  • 1 ts sukrin/sukker
  • Tørkede urter (f.eks oregano eller timian)
  • Mye ost
  • Gjerne stekt sjampinjong på toppen (stekt med smør, pepper og litt soyasaus)
Fremgangsmåte
  1. Stek kjøttdeig
  2. Ha på karri og stek videre
  3. Ha over tomatpuré, sukker, vann og tørkede urter
  4. Rør inn hakket løk og hvitløk til slutt (hvis du liker en mildere hvitløkssmak tilsett denne da rett etter at kjøttdeigen er stekt)
  5. Stek sjampinjongen i tørr panne, tilsett litt smør etter at den har begynt å skrumpe. Ha over pepper og en skvett soyasaus.
  6. Ha fyllet over pizzaen
  7. Topp med ost og eventuelt sjampinjong (og andre grønnsaker som paprika, tomat, osv hvis du vil)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar