torsdag 20. november 2014

Det er første gang jeg prøver meg på dette, og jeg gjetter at jeg kan gjøre det bedre neste gang. Churros er som en spansk smultring, og ut fra oppskriften ser det ut som vannbakkels med litt sukker i. Neste gang kommer jeg til å ha mindre sukker i eller prøve å lage de enda større.

Jeg fant oppskriften på churros hos www.passionforbaking.com, og hun hadde mye større tupp på sprøyteposen enn det jeg hadde. Originalt sett skal disse være ganske tynne, men jeg tror de hadde blitt enda bedre om de hadde vært like store som passionforbaking sine. Hvis man ikke har sprøytepose kan man sikkert bruke en brødpose eller legge de oppi som baller med skje (samme smak;).

Pass på at oljen ikke er for varm når du starter. Min første porsjon endte opp med å være mørk på utsiden og rå inni :)

Ingredienser

  • 2,5 dl vann
  • 75g smør
  • 1/4 ts salt
  • 2,5 dl mel
  • 0,5 dl sukker
  • 3 egg
  • 2 ts vaniljesukker, 1/2 ts vaniljepulver eller 1/2 vaniljestang
  • Olje eller smult til fritering (jeg brukte to pakker smult), ca 170 grader
Fremgangsmåte
  1. Kok opp vann, salt og smør i en kjele
  2. Rør sammen mel, sukker og vanilje i en bolle
  3. Rør inn melblandingen i kjelen sammen med vann og smør. Jeg liker å bruke en sleiv
  4. Trekk kjelen av plata og tilsett ett og ett egg mens du rører alt sammen
  5. Ha deigen i en sprøytepose og sprøyt lange "pølser" ned i frityren. Jeg brukte en jerngryte.
  6. Stek i noen minutter mens du vender på dem og får en jevn farge
  7. Ha over på tørkepapir for å renne av fett
  8. Ha over i en skål med sukker
  9. Spis

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar